Helvetti – suuri väärinkäsitys

Iloitsimme jälleen yhteen tullessamme kiittämään Herraamme Hänen hyvyydestään meitä luotujaan kohtaan. Pitkästä aikaa myös Kotikutoiset ilahduttivat meitä säestyksellään, johon he olivat saaneet rummun vahvistukseksi.

Todistustuokiossa Päivikki iloitsi saatuaan viikolla yllättäen kertoa ystävälleen Jeesus taulun tarinan. Ystävää perinnöksi jäänyt kuva Jeesuksesta oli kiehtonut, mutta kukaan ei ollut osannut kertoa hänelle, mihin kuva liittyi. Taiteilijaa on inspiroinut Ilm. 3:20, jossa Jeesus kuvataan kolkuttamassa (sydämemme) ovelle, joka on lukittu, ilman ripaa, joten ovi on avattavissa vain sisäpuolelta. Nyt tuo taulu on ystävän vuoteen yläpuolella ja Päivikki toivoo sen muistuttavan ystävää Jeesuksesta, joka odottaa pääsyä myös hänen sydämeensä.

Kaarlo kertoi, miten hänen ajattelunsa on muuttunut vuosikymmenien myötä. Hän otti esimerkiksi piispa Henrikin ja talonpoika Lallin tapauksen, kuinka hän ensin ihaili piispa Henrikiä. Sitten, kun historiallinen tietämys lisääntyi, Kaarlo piti oikeana Lallin toiminnan kotinsa ryöstäjänä. Kolmas mielipide oli, että molemmat tekivät väärin.. Lopulta, kun hengellinen tietämys lisääntyi, hän ymmärsi, ettei ole hänen asiansa tuomita kumpaakaan.

Raamatuntutkistelumme aiheena oli Vanhemmuuden aika, joka meidän seurakunnassamme tarkoittaa nyt jo Isovanhemmuuden aikaa. Ossi totesi alkuun, että meillä on vain yksi yritys vanhemmuuteen, koska meillä on vain yksi elämä. Tärkein velvollisuutemme kohdistuu kuitenkin lapsiimme. Hän kyseli vihjeitä, mitä olemme vanhemmuudesta oppineet. Totesimme mm. miten yhteiskuntamme on muuttunut yhteisöllisistä monen sukupolven perheistä yhden perheen yksiköiksi. Valitettavasti työ, ura, harrastukset ja tekniset laitteet vievät jopa vanhempien huomion, ettei aikaa yhteiselle ajalle lasten kanssa jää. He kuitenkin tarvitsevat tietoista läsnäoloamme. Tutkimusten mukaan ortodoksijuutalaisten arvot siirtävät parhaiten heidän lapsilleen. Siihen ei ole selitystä.

Aivan kuten Taivaallinen Isämme antaa ihmisille vapauden valita palvella Häntä tai olla palvelematta, samoin me vanhempina joudumme antamaan lapsillemme saman vapauden. Meillä on aina toivo lastemme suhteen, koska voimme rukouksessa vedota Jumalan tahtoon etsiä ja pelastaa omille teilleen kadonneet lapsemme.  Myös maallisen isän luonteeseen kuuluu armahtavaisuus, koska Taivaallinen Isämme on siitä meille mallin antanut ja saamme olla siitä itsekin osallisia.

Saarnassa käsiteltiin perin pohjin yleisesti vallalla olevan käsityksen helvetin ikuisesta tulesta, jossa Jumala kiduttaa ihmisiä vuosituhansia. Ateismi on noussut pitkälle tästä vääristyneestä käsityksestä, joka on täysin ristiriidassa Raamatun rakastavan Jumalan kanssa. Käytiin läpi historialliset taustat tämän ajattelutavan kehittymiseen, joka istuu lujassa lähes koko kristikunnassa. Moni valitsee palvella Jumalaa helvetin pelosta eikä suinkaan rakkaudesta Häneen kuten Jumala on tarkoittanut. Ajatus sielun kuolemattomuudesta juontaa antiikin kreikkalaisesta filosofiasta ja on täysin vastakkainen Raamatun juutalaiselle ajattelulle. Tähän lisättynä kreikkalainen käsitys ankarista ja tunteettomista jumalista on luonut kuvan sadistisesti läpi aikojen kiduttavasta jumalasta. Tämä kuitenkin on pakanoiden tuomaa ajattelua kirkkoon 300-luvulla ja siitä eteenpäin. Raamatussa sana ”ikuinen” tarkoittaa ”niin kauan kuin se kestää”, ”ilman keskeytyksiä, kunnes lakkaa”. Sanan merkitys on riippuvainen subjektista ja siten sanan ”ikuinen” merkitys vaihtuu sen mukaan, kenestä on kyse. Ihmisen kohdalla se voi enintään olla ihmiselämän mittainen. Jumala on aina ollut ja tulee aina olemaan, jolloin voimme sanoa, että Jumalan valtakunta kestää miljoonia vuosia. Helvetti ei siis ole jatkuvaa kiduttamista halki ikiaikojen tulella, vaan nopea ja lopullinen tuhoutuminen Jumalan läsnäolon kirkkaudessa mitä mikään syntinen ei kestä. Jumala kärsivällisesti kutsuu meitä kaikkia vastaanottamaan pelastuksen lahjana. Jos uskot Jeesukseen Herranasi ja pelastajanasi, ikuinen elämä Jumalan valtakunnassa on sinun. (PP, MK)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s